بهترین گوشی ها از نظر دوربین

بهترین گوشی ها از نظر دوربین

بهترین گوشی ها از نظر دوربین چه گوشی هایی موبایلی هستند ؟

چند سالی میشه که غول‌های بزرگ سازنده موبایل مثل اپل،سامسونگ، هواوی تمرکز خاصی روی بخش دوربین گوشی‌های موبایل گذاشتن. دوربین 108 مگاپیکسلی، زوم 120 برابری، دوربین‌های چندتایی و اخیرا زوم میکروسکوپی نمونه‌ای از تغییرات تو همین راستا بوده. آیا همیشه مگاپیکسل بالاتر یا تعداد لنز دوربین بیشتر یعنی کیفیت بالاتر تصویر؟ راستی گستره دینامیکی، وضوح تصویر و دیافراگم چه تاثیری دارن؟ با بهزود همراه باشید تا نگاهی موشکافانه‌تر به دوربین گوشی‌های موبایل بندازیم تا دفعه بعدی که تصمیم به خرید گوشی گرفتید به این نکات هم توجه کنید.
بررسی برتری پنج گوشی پرچمدار از لحاظ کیفیت دوربین که بیشترین امتیاز رو به خود اختصاص دادن :

دوربین گوشی Huawei P50 Pro

دوربین گوشی Huawei P50 Pro

امتیاز نهایی ١۴۴ به عنوان امتیاز DxO دوربین اصلی هواوی P50 Pro! هواوی P50 Pro با کسب این امتیاز، تمام رقبای خود از جمله Mi 11 Ultra را کنار زده است. ظاهراً هواوی و شیائومی حداقل در DxOMARK، رقابت سنگینی را دارند. حال، جزئیات بیشتری را از این امتیاز باز می‌کنیم. در بخش‌های عکاسی، زوم و فیلم برداری، پرچمدار جدید هواوی به ترتیب امتیازات ١۴٩ و ١٠٧ و ١١۶ را از آن خود کرده است. به طور واضح، این امتیازات می‌توانند Huawei P50 Pro را به عنوان صدرنشین جدید بخش دوربین اصلی DxOMARK منتسب کنند. بنابراین، در حال حاضر Huawei P50 Pro حاکم این بخش است.

برای مقایسه، شیائومی می ١١ اولترا امتیاز ١۴٣ را کسب کرده بود. بنابراین، عملکرد دوربین اصلی P50 Pro اختلاف زیادی با Mi 11 Ultra ندارد. از سوی دیگر، این گوشی ۵ امتیاز بیشتر نسبت به میت ۴٠ پرو پلاس در این بخش کسب کرده است. این پیشرفت، همچنان تحسین برانگیز است.

مشخصات دوربین اصلی هواوی P50 Pro

– سنسور اصلی ۵٠ مگاپیکسلی (خروجی ١٢.۵ مگاپیکسلی با استفاده از فناوری Quad Bayer) / فاصله کانونی ٢٣ میلی متری / ضریب گشودگی دیافراگم F/1.8 / دارای لرزشگیر اپتیکال

– سنسور ۴٠ مگاپیکسلی برای ثبت عکس‌های مونوکروم (خروجی ١٠ مگاپیکسلی با استفاده از فناوری Quad Bayer) / ضریب گشودگی دیافراگم F/1.6

– سنسور ١٣ مگاپیکسلی برای لنز فوق عریض / فاصله کانونی ١٣ میلی متری

– سنسور ۶۴ مگاپیکسلی ساخت آمنی ویژن برای لنز پریسکوپ تله فوتو / خروجی ١۶ مگاپیکسلی با استفاده از فناوری Quad Bayer

– فیلم برداری 4K با نرخ ۶٠ فریم بر ثانیه

– تراشه Kirin 9000 4G

مشخصات دوربین سلفی P50 Pro:

– سنسور تکی ١٣ مگاپیکسلی تعبیه شده در حفره نمایشگر مرکزی / اندازه ١/٢.٨” اینچی / سایز پیکسل ١.٢٢ میکرومتری

– فاصله کانونی ١٨ میلی متری / ضریب گشودگی دیافراگم F/2.4

– دارای لرزشگیر الکترونیکی

– قابلیت فیلم برداری 4K

نقاط ضعف و نقاط قوت بخش دوربین اصلی هواوی پی ۵٠ پرو

در بخش نقاط قوت، نویز کم و داینامیک رنج بالا در اغلب سناریوها، دقت بالا و طبیعی بودن وایت بالانس، نورگیری و داینامیک رنج بالای ویدئوها، جزئیات بالا و لرزشگیری با عملکرد قدرتمند به چشم می‌خورند. اما از آن سو، برخی از مشکلات در ایجاد افکت بوکه و یا فوکوس خودکار، تفاوت فاحش تصاویر ثبت شده با تصاویر نمایش داده شده پیش از ثبت، و برخی از مشکلات ناپایداری در نورگیری و وایت بالانس بخش نقاط ضعف دوربین اصلی P50 Pro را تشکیل می‌دهند.

امتیاز DxO دوربین اصلی هواوی P50 Pro

این گوشی در بخش دوربین سلفی دگزومارک نیز پرچمداری می‌‌کند.

با وجود بهره گیری از دوربین سلفی تکی ١٣ مگاپیکسلی در این گوشی، کسب امتیاز نهایی ١٠۶ ما را به تعجب وا می‌دارد!! سنسور به کار رفته در این گوشی، IMX688 ساخت سونی است.

دیگر امتیازات دوربین سلفی این گوشی، ١١٢ در بخش عکاسی و ٩۶ در بخش فیلم برداری می‌باشند. در راستای کسب این امتیازات جذاب، هواوی P50 پرو صدر جدول هر دو بخش دوربین اصلی و دوربین سلفی مجموعه DxOMARK را تصاحب کرده است. به همین ترتیب و بر اساس ادعای این مرجع، P50 Pro هم اکنون بهترین تجربه در این دو بخش را به شما ارائه خواهد داد. امتیاز Mate 40 Pro Plus با این سنسور و حتی یک سنسور اضافی، برابر با ١٠۴ بود.

نقاط ضعف و نقاط قوت هواوی پی ۵٠ پرو در بخش دوربین سلفی:

در انتها، بخش دوربین سلفی این گوشی نیز عاری از نقطه ضعف نیست. دوربین سلفی P50 Pro از نورگیری بالای صورت در تصاویر و ویدئوها، داینامیک رنج گسترده تصاویر سلفی، وایت بالانس مناسب و فوکوس گسترده، جزئیات بالا، نویز کم و لرزشگیر تأثیر گذار بهره مند شده است. اما در مقابل، نقاط ضعفی مانند برخی از بی دقتی‌ها در فوکوس خودکار، از دست رفتن جزئیات در عکس‌های سلفی شبانه، داینامیک رنج کم در حین فیلم برداری شبانه ،دقت کم رنگ پوست ثبت شده، و مواردی از این قبیل در آن وجود دارند.

به گفته DXOMARK، عکاسی با گوشی هواوی P50 Pro می‌تواند حتی در تاریکی شب نیز با نوردهی دقیق و مناسب در کنار فوکوس خودکار سریع و ثبت رنگ مطلوب، تصاویری جذاب و عملکردی عالی را به نام خود ثبت کند.

در نهایت امتیاز 116 در نظر گرفته شده برای عملکرد فیلمبرداری پی 50 پرو نیز قابلیت بالای این گوشی را تصدیق می‌کند. آن طور که رسانه مذکور عنوان می‌کند، نوردهی دقیق، دامنه دینامیکی گسترده و فوکوس لیزری عالی از نقاط برجسته دوربین اصلی P50 Pro هواوی در بخش فیلمبرداری هستند.

مشخصات دوربین گوشی Xiaomi Mi 11 Ultra

مشخصات دوربین گوشی Xiaomi Mi 11 Ultra

اگر نتایج و امتیازات اعطا شده در DxOMARK را دنبال کرده باشید، می‌دانید که این مرجع به مدتی طولانی شیائومی می ١١ اولترا را به عنوان صدرنشین بخش دوربین اصلی گوشی‌های هوشمند منتسب کرده بوده است

امتیاز نهایی 143 به عنوان امتیاز DxO دوربین اصلی !

اما این بار DxOMARK به سراغ بررسی عملکرد دوربین سلفی این پرچمدار شناخته شده از شیائومی رفته است. هرچند که دوربین سلفی شیائومی می ١١ اولترا، حداقل بر روی کاغذ تفاوتی با دیگر گوشی‌های سری Xiaomi Mi 11 ندارد. اما آیا در عمل هم چنین رابطه‌ا‌ی برقرار است؟ پیش از رسیدن به جواب این سؤال، بهتر است که مروری بر مشخصات دوربین سلفی این گوشی داشته باشیم:

– سنسور تکی ٢٠ مگاپیکسلی با اندازه ١/٣.۴ اینچی

– میزان گشودگی دیافراگم F/2.3

– فیلم برداری 1080p با نرخ ۶٠ فریم بر ثانیه

مجموعه DxOMARK می‌گوید که برای نمره دهی به عملکرد دوربین سلفی این گوشی، حدود ١,۵٠٠ عکس و ٢ ساعت فیلم را ثبت کرده است.

گوشی هوآوی پی 50 پرو نمایشگر 6.6 اینچ با استفاده از فناوری OLED دارد که 120 هرتز تازه سازی شده است و ظاهر این گوشی خمیده شکل می باشد با کیفیت تصاویر Quad HD بهره گرفته است. نمایشگر گوشی هوآوی پی 50 پرو دارای لبه خمیده دارد

امتیاز DxO دوربین سلفی شیائومی Mi 11 Ultra برابر با ٩۴ می‌باشد! اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این بیشترین امتیازی است که یک گوشی از شیائومی توانسته است در تست‌های بخش دوربین سلفی DxOMARK کسب کند. این نمره، نشان می‌دهد که شیائومی می ١١ اولترا تنها در بخش دوربین اصلی برترین گوشی شیائومی نیست. بلکه در بخش دوربین سلفی نیز برترین گوشی از شیائومی است. امتیازات بخش عکس برداری و فیلم برداری این گوشی به ترتیب برابر با ٩۵ و ٩٢ می‌باشند. در نتیجه، کار شیائومی خوب بوده است. زیرا پیشرفت بارزی را شاهد هستیم.

با توجه به آن، می ١١ اولترا دوربین سلفی بهتری نسبت به می ١١ و وان پلاس ٨ پرو دارد. عملکرد این دوربین سلفی، در تراز گوگل Pixel 5 است. در نهایت، کیفیت نهایی این دوربین سلفی حتی از Galaxy S10 Plus نیز کم‌تر است!

نقاط ضعف و نقاط قوت دوربین سلفی پرچمدار شیائومی:

این گوشی، توانست عنوان بهترین گوشی در بخش دوربین سلفی بین گوشی‌های شیائومی را کسب کند. بر اساس گفته‌های DxOMARK، این گوشی دارای نقاط صوتی مانند نوردهی بالای سوژه‌ها، داینامیک رنج گسترده تصاویر، رنگ‌های پویا، افکت بوکه جذاب در سلفی‌ها گروهی، نویز کنترل شده در فیلم برداری، فوکوس دقیق در حین فیلم برداری، وایت بالانس طبیعی ویدئوها و نوردهی دقیق در حین فیلم برداری است. در مقابل، نقاط ضعفی مانند عدم فوکوس بر روی صورت در فاصله ٣٠ سانتی متری و یا نزدیک‌تر، کنتراست کم تصاویر در برخی مواقع، جزئیات پایین فیلم‌ها به خصوص در شرایط نوری ضعیف، شارپنس نامناسب تک فریم در ویدئوها و برخی مشکلات وایت بالانس در حین فیلم برداری است.

دوربین گوشی Huawei Mate 40 pro

دوربین گوشی Huawei Mate 40 pro

امتیاز نهایی 139 به عنوان امتیاز DxO دوربین اصلی !!

این گوشی یک سنسور 3D و یک لنز تله‌فوتو اضافه دارد. اجزای دوربین پنج‌گانه و امکانات آن شامل این موارد می‌شود:

دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.9

دوربین فوق عریض 20 مگاپیکسلی f/2.4

دوربین تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی f/2.4

دوربین تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی f/2.4

سنسور سه‌بعدی ToF

سنسور حرارتی رنگ

پشتیبانی از فیلم‌برداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه

لرزشگیر اپتیکال و الکترونیکی تصویر

تفاوت زیادی با هواوی میت 40 پرو ندارند؛ ولی وجود قابلیت OIS، یک دوربین تله‌فوتو اضافه و عریض‌تر بودن لنز (اولترا-واید 14 میلی‌متری) منجر به ثبت عکس‌های باکیفیت‌تر با نویز کمتر و بافت بهتر می‌شود.

البته از معدود اشکالات ذکر شده در گزارش باید به کاهش رنگ تصویر، بروز آثار شبح‌مانند (ghosting)، عمق کم میدان و شفافیت کمتر برای ویدیوهای ضبط شده در محیط تاریک اشاره کنیم. عجیب اینکه فوکوس خودکار گوشی در فواصل کوتاه، خوب کار نمی‌کند!

همچنین طبق گزارشات، برخلاف آنچه که شایعه شده بود هیچ دوربین پریسکوپی در Huawei Mate 40 Pro به کار نرفته است؛ بلکه به جای آن، یک سنسور ۱۲ مگابایتی تله فوتو وجود خواهد داشت که قابلیت زوم اپتیکال تا ۵ برابر را خواهد داشت.به علاوه، استفاده از سنسور عمق سنج، ظاهرا در این گوشی بسیار کاربردی خواهد بود؛ چراکه هم در کنار دوربین‌های پشت، و هم در کنار دوربین سلفی، یک سنسور عمق سنج برای کمک به فوکوس خودکار و همچنین شناسایی حرکات دست در نظر گرفته شده است.

هواوی میت 40 پرو پلاس بالاترین امتیاز DxOMark را کسب کرده است؛ اما به واسطه محروم شدن از سرویس‌ها و اپ‌های گوگل در بسیاری از بازارها به صورت گسترده عرضه نشده است.

برخی معتقدند که آینده گوشی‌های هوشمند هواوی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما در این بین آنچه قطعی به نظر می‌رسد، غول فناوری چینی میدان را خالی نکرده است و پیش می‌رود.

امتیاز نهایی 137 به عنوان امتیاز DxO دوربین اصلی اپل ایفون 13پرو و پرومکس !

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس، بر خلاف سری ۱۲ پرو، از ماژول دوربین مشابهی بهره می‌برند. در نسل قبلی، حسگر اصلی دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس پیشرفته‌تر و بزرگتر از نمونه موجود در آیفون ۱۲ پرو بود. اما در نسل سیزدهم آیفون‌ها، دیگر تفاوتی میان دوربین‌ها به چشم نمی‌خورد.

مشخصات دوربین Apple iPhone 13 Pro Max

مشخصات دوربین Apple iPhone 13 Pro Max

دوربین اصلی ؛ دوربین سه گانه | رزولوشن 12 مگاپیکسل
دوربین سلفی ؛ 12 مگاپیکسل
دوربین واید ؛ 12 مگاپیکسل – 1.5/F
لنز 7 تایی
دوربین اولترا واید ؛ 12 مگاپیکسل – 1.8/F ( با 120 درجه چرخش)
لنز 6تایی
لنز تله فوتو ؛ 12 مگاپیکسل – 2.8/F
لنز 6 تایی
زوم واقعی ؛ حداکثر 6برابر- 3برابر بزرگنمایی- 2برابر کوچک نمایی
زوم دیجیتال؛ تا 15 برابر
قابلیت ثابت نگهداشتن سنسور ؛ دارد
قابلیت ثابت نگهداشتن تصویر آپتیکال دوتایی ؛ دارد
دوربین TrueDepth ؛ 12 مگاپیکسل – 2.2/F
حالت شب ؛ دارد
عکاسی ماکرو ؛ دارد
حالت سینمایی ؛ دارد
حالت Deep Fusion ؛ دارد
حالت Photographic Styles ؛ دارد
تصویر برداری هنگام ضبط ویدئو ؛ دارد

امسال نیز آیفون ۱۳ پرو مکس با صفحه نمایش ۶.۷ اینچی عرضه شده که ۰.۶ اینچ بزرگتر از نمایشگر ۶.۱ اینچی آیفون ۱۳ پرو است. البته اپل برای حفظ تعداد پیکسل در هر اینچ از وضوح یا رزولوشن‌های متفاوتی برای این نمایشگرها استفاده کرده است. به این ترتیب وضوح نمایشگر آیفون ۱۳ پرو برابر ۲۵۳۲×۱۱۷۰ پیکسل و وضوح نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس برابر ۲۷۷۸×۱۲۸۴ پیکسل است که هر دو تراکم پیکسلی حدود ۴۶۰ پیکسل در اینچ ایجاد می‌کنند. هر دو مدل از نرخ متغیر نوسازی تصویر از ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند و قابلیت پخش تصاویر HDR را دارند. بیشینه روشنایی این نمایشگرها در حالت عادی ۱۰۰۰ نیت است که در زمان پخش محتوای HDR به ۱۲۰۰ نیت نیز می‌رسد.

مشخصات دوربین اپل ایفون 13 پرو

دوربین اصلی ؛ دوربین سه گانه | رزولوشن 12 مگاپیکسل
دوربین سلفی ؛ 12 مگاپیکسل
دوربین واید ؛ 12 مگاپیکسل – 1.6/F
لنز 7 تایی
دوربین اولترا واید ؛ 12 مگاپیکسل – 2.4/F ( با 120 درجه چرخش)
لنز 5تایی
لنز تله فوتو ؛ ندارد
زوم واقعی ؛ 2 برابر
زوم دیجیتال؛ تا 5 برابر
قابلیت ثابت نگهداشتن سنسور ؛ دارد
قابلیت ثابت نگهداشتن تصویر آپتیکال دوتایی ؛ ندارد
دوربین TrueDepth ؛ 12 مگاپیکسل – 2.2/F
حالت شب ؛ دارد
عکاسی ماکرو ؛ ندارد
حالت سینمایی ؛ دارد
حالت Deep Fusion ؛ دارد
حالت Photographic Styles ؛ دارد
تصویر برداری هنگام ضبط ویدئو ؛ دارد

دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس ۱۲ مگاپیکسل واید با دریچه ƒ/۱.۵ بوده و از ۷ لنز مجزا تشکیل شده است. مدل های پرو، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسل، دریچه ƒ/۱.۸ و ۶ لنز جداگانه و قابلیت نمایش ۱۲۰ درجه‌ای دارند. مدل های پرو علاوه بر این‌ها، یک لنز تله فوتو ۱۲MP با دریچه ƒ/۲.۸ و ۶ لنز مجزا نیز دارند. 

طول لنز تله فوتو به ۷۷ میلی‌متر افزایش یافته که باعث می شود در فاصله نزدیک زوم ۳ برابری داشته باشد. اما تمام لنزها قادرند تا ۱۵ برابر زوم دیجیتالی داشته باشند. هر لنز نیز دو قابلیت sensor-shift stabilization و dual optical image stabilization دارد. 

آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس همانند سری آیفون های سال گذشته سنسور LiDAR دارند.

در این مقاله بهترین گوشی ها از نظر دوربین را به شما معرفی کردیم ، شما میتوانید با توجه به نیاز و قیمت بهترین موبایل را انتخاب کنید و از گوشی موبایل خود همچون یک دوربین استاندارد استفاده کنید

adminwebsite

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0