انواع درایور استپ موتور

دسته بندی :دسته‌بندی نشده 9 شهریور 1400 adminwebsite 436
انواع درایور استپ موتور

انواع درایور استپ موتور

درایور استپ موتور چیست ؟

اگر از نظر فنی مهارت داشته باشید، حتما اسم درایو استپ موتور را تا کنون شنیده اید.

استپر موتورها، از انواع الکتروموتورها هستند، که یکی از وظایفش کنترل موقعیت است. یعنی وسیله ای الکترونیکی است که چرخش زاویه ای گسسته یا پله ای دارد، که با متصل شدن به ضربه های فرکانس مورد نظر کار می کند. هر ضربه ای که ایجاد می شود، باعث حرکت محور موتور تا زاویه ای معین شده می شود.

درایور استپ، کنترل کننده و تنظیم کننده دور موتور است که دور موتور را از صفر (rpm) تا چند برابرسرعت نامی موتور را تغییر می دهد و مجموعه ای از چندین سیم پیچ است که در فازهایی قرار دارند.

استپ موتور از انواع موتور dc است که به طور گسترده حرکت می کند.

وقتی جریان الکتریسیته از هریک از فازها عبور می کند، موتور با سرعت یک گام در واحد زمانی به چرخش در می آید. با کنترل گام های استپ موتور که توسط کامپیوتر انجام می شود، سرعت و موقعیت را بطور دقیق کنترل می کند، به همین دلیل در پروژه ها برای کنترل حرکت دقیق از درایور استپ استفاده می کنند.

انواع درایور استپ موتور

  • درایور ساده: معمولا این نوع نیازی به کنترل چند موتوردر یک زمان را ندارد و همین طور نیازی به فید بک گرفتن از نحوه حرکت استپر موتور نیز ندارد، و بیشتر درایورها از این گونه هستند.
  • درایور انکودر دار: برای زمانی که نیاز به فیدبک گرفتن از موتور را داریم، این نوع درایور بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد که فقط از طریق همین درایور هم قابل کنترل است. چون این نوع درایور با فیدبک گرفتن از موقعیت استپر موتور ما را برای کنترل بهتر استپ موتور آگاه می کند.
  • درایور چند محوره: این نوع درایور بر خلاف دو نوع قبل می تواند به صورت همزمان چند موتور را درایو کند، اما هر موتور به شکل کاملا مجزا و با سیم پیچی های مجزا در یک درایور چند محوره می تواند انجام دهد.

درایور استپ موتورها معمولا به خاطر تعداد فازهایشان با هم تفاوت دارند. مثلا:

  • استپ موتورهای 3 فاز : که حرکت رفت و برگشت سریع دارند
  • استپ موتورهای 5 فاز با درایو معمولی(full/half): این نوع از استپ موتورها لرزش کمی دارند، که فقط در مواقعی با دقت بالا بکار می رود.
  • استپ موتورهای 5 فاز: این نوع از درایور استپ موتورها در حرکتهای با سرعت و دقت بالا به کار می رود، این درایور با درایورمیکرو استپ دقتی تقریبا معادل یک سرو موتور 17 بیتی را دارد.

استپ موتورهای 2 فاز با درایومعمولی (full/half): باد بدانید که این نوع استپ موتور لرزش زیادی دارد، که برای حذف آن باید از روشهای مکانیکی بکار برد.

انواع استپ موتور

چهار نوع اصلی از اسنپ موتورها وجود دارد، عبارتند از:

  1. استپ موتورهای با مغناطیس
  2. استپ موتورهای سنکرون هایبرید
  3. استپ موتورهای با مقاومت مغناطیسی متغیر
  4. استپ موتورهای لاوت LAVET TYPE

انواع استپ درایور

  • درایور موجی (یک فاز روشن)
  • درایور 2 فاز روشن
  • درایور 1 و 2 فاز روشن
  • درایور میکرو استپ

نصب و مونتاژ درایور استپ موتور

در مورد نصب و مونتاژ درایور استپ موتور حتما باید کسی که تخصص دارد و تجربه کسب کرده است، مسئولیت انجام کار را به عهده بگیرد.

از طرفی به علت حساسیت بسیار بالای استپ موتورها (به دلیل فاصله کم بین روتور و استاتور)، باید از وارد آمدن ضربه به موتور جلوگیری کنیم، زیرا ممکن است باعث کم شدن گشتاورد دستگاه، قفل شدن و خرابی آن شود.

کاربرد درایور استپ موتور

عملکرد درایور استپ موتور بسیار به مدار درایور مربوط است، یعنی اگر قطب های استاتور با سرعت عکس العمل نشان دهد و با سرعت خاموش و روشن شود، گشتاورهای بالایی خواهیم داشت.

لازم به ذکر است که خاموش و روشن شدن­ها در اصل از فرمان کنترلرها است و از طرف آنها ارسال می شود تا درایور استپ موتور با دریافت فرمان های ارسال شده از طرف کنترلرها، جریان الکتریکی ایجاد کند.

مشخصات درایور استپ موتور

  • برند: شرکت های زیادی درایور استپ موتور تولید و پخش می کنند، اما مشهورترین این شرکت ها لیدشاین است، که از نظر قیمتی نیز از سایر برندها بیشتر است.

البته نا گفته نماند که برندهای با کیفیت دیگری هم وجود دارد، مانند: پریموپال و     CW, HQM .

  • جریان خروجی: یکی از مهم ترین خصوصیت های درایور استپ موتور که از سایر خصوصیت های دیگر بیشتر باید به ان توجه کرد، مقدار جریان خروجی است. جریان خروجی درایور استپ موتور برای موتورهای سایز کوچک بهتر است که یک آمپر باشد، و برای موتورهای سایز بزرگ و صنعتی نیز 9 آمپر باشد.

مقدار جریان تاثیر مستقیمی برگشتاور خروجی موتور دارد.

  • تعداد فاز: درایورهای استپ موتور عبارتند ازمدلهای دو فاز و سه فاز و پنج فاز. البته مدل دو فاز درایور استپ موتور از سایر مدل ها بیشتر است.

در مورد تعداد فازهای استپ موتور باید بدانیم که حتما درایور مناسب انتخاب کنیم.

  • ولتاژ ورودی و مورد نیاز: ولتاژی که درایور برای انجام فعالیت نیاز دارد، به درایور آن بستگی دارد، البته نوع استفاده از درایور و کاربرد آن برای انتخاب درایور استپ موتور بین 8 تا 80 ولت است.
  • قیمت درایور استپ موتور: برای بدست آوردن قیمت درایور استپ موتور شما می­توانید خیلی راحت با مراجعه به فروشگاه Behzood را قیمت انواع درایور استپ موتور را بدست آورید.

اما برای اطلاعات بیشتر باید بگویم که درایورهای استپر موتور با توجه به کاربردشان و قدرت و برندشان متفاوت است. غالبا درایورهایی که انکودر دار هستند و یا توانایی کنترل چند موتور را به صورت جداگانه دارند، نسبت به سایر انواع به مراتب بیشتر است.

آشنایی با برخی از درایور استپ های موتور

  • آشنایی با مدل TB6600: این نوع درایور تقریبا حرفه ای است، و دارای ولتاژ 9 تا 42 ولت است.
  • آشنایی با مدل TMC2208: مناسب برای کسانی که بدنبال دستگاهی بدون صدا هستند، که دامنه ولتاژ ورودی آن بین 4.75 تا 36 وات است.
  • آشنایی با مدل DRV8825 : این مدل درایو در راه اندازی استپ موتور دو قطبی مناسب است که بصورت میکرو استپ استفاده می شود. در اینجا شما می توانید میزان جریان خروجی را تنظیم کنید.

حرف آخر در این مقاله از وبسایت Behzood تلاش کردیم تا شما را نحوه عملکرد و انواع درایور استپ موتور آشنا کنیم. اگر قصد دارید از قیمت مدل های مختلف آن و نحوه خرید آن­ها آگاه شوید،حتما به فروشگاه Behzood  مراجعه کنید.

adminwebsite

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0