چگونه فن را به کیس وصل کنیم؟

دسته بندی :دسته‌بندی نشده 8 آذر 1400 adminwebsite 520
چگونه فن را به کیس وصل کنیم؟

یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوترها کیس است. کیس تمامی قطعات را در خود نگهداشته و انرژی لازم برای روشن شدن قطعات مهم را نیز فراهم می‌کند. شاید تا اینجای کار همه چیز عادی به نظر برسد، اما مشکل زمانی وجود دارد که این قطعات شروع به کار می‌کنند. حاصل این کار کردن، گرمای زیادی است که باید با قطعه‌ای به نام فن آن را کنترل کنیم. فن نوعی پنکه است که هوای گرم داخل کیس که ناشی از فعالیت قطعاتی مانند سی پی یو است را به بیرون هدایت کرده و هوای خنک بیرون را به داخل منتقل می‌کند. اما سوال اینجاست که چگونه فن را به کیس وصل کنیم؟ انجام این کار ساده به نظر می‌رسد. در این مطلب به صورت قدم به قدم نصب کردن و وصل کردن آن را به شما آموزش خواهیم داد. اما پیش از آن بد نیست با انواع فن آشنا شوید.

انواع مختلف فن کامپیوتر

یک کامپیوتر در بخش‌های مختلف خود فن دارد. فن‌ها باید هر 4 گوشه فن را پوشش دهند تا هوای خنک به طور همزمان در تمام بخش‌های آن در جریان باشد. به همین منظور فن‌های مختلفی طراحی شده‌اند. در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش وصل کردن فن‌ 4 سیم به کیس کامپیوتر

مادربوردهای قدرتمند، گرمای زیادی تولید می‌کنند و برای جلوگیری از خراب شدن و آب شدن برخی از قطعات روی این مادربردها از جمله پردازنده می‌شود. این فن همان طور که از نامش پیداست دارای 4 سیم بوده و در صورت اتصال به کیس، می‌توان سرعت چرخش آن را به کمک مادربرد و از راه دور نیز کنترل کرد.

روش وصل کردن فن‌ 3 سیم به کیس کامپیوتر

این فن‌ها مخصوص اتصال به مادربرد طراحی شده‌اند. فن 3 سیمه به این دلیل 4 سیم دارد که یکی از آن‌ها را به سنسور هال که در مادربرد قرار گرفته، متصل می‌شود. اگر به هر دلیلی این فن دچار مشکل شود، به کمک مادربرد می‌توان از آن مطلع شد.

روش وصل کردن فن‌ 2 سیم به کیس کامپیوتر

فن‌هایی با 2 سیم این نوع فن، جزو ساده‌ترین فن‌هایی است که در یک کیس نصب می‌شود. این فن‌ها را بیشتر روی درب کیس‌ها قرار گرفته بسیار ساده درست شده‌اند. فن دارای 2 سیم است و به منبع تغذیه به کمک کانکتورهای 4 عددی وصل می‌شود.

چگونه فن را به کیس وصل کنیم؟

حالا که با انواع کیس آشنا شدیم، بد نیست نحوه اتصال آن را به کیس نیز یاد بگیریم. این کار ساده بوده و تنها در چند مرحله ساده انجام می‌شود. این مراحل را به ترتیب به شما توضیح خواهیم داد.

1: کیس خود را باز کنید.

قطعا برای این که فن را به کیس وصل کنید، باید آن را باز کنید. کیس‌های مختلف با روش‌های متفاوتی باز می‌شوند. اما در همه آن‌ها باید مراحل زیر را به درستی انجام دهید تا قطعات داخلی و خودتان آسیبی نبینید.

پس برای قدم اول قبل از باز کردن کیس، برق سیستم خود را کامل قطع کرده و آن را از پریز بکشید.

برای مرحله دوم، دکمه پاور کیس را به مدت 10 ثانیه نگهدارید تا تمام برق داخل کیس و قطعات آن خالی شود.

در مرحله سوم است که می‌توانید کیس خود را باز کنید. شاید کیس شما به صورت کشویی یا پیچی باز شود. در هر حال کیس را باز کنید تا قطعات داخلی آن برای شما قابل مشاهده باشد.

اکنون ایمنی مهم‌ترین چیزی است که باید به آن فکر کنید. می‌توانید از دستکش‌های عایق الکتریسیته کمک بگیرید. یا دستبندهای الکترواستاتیکی برای انتقال الکتریسته به کار برید.

کیس‌ها دارای دریچه‌های مختلفی است. برندهای مختلف البته فرق دارند. می‌توانید فن‌های مختلف را در این دریچه‌ها تعبیه کنید. البته در نظر داشته باشید برای استفاده از چند فن می‌توان از آداپتورهای molex برای فن‌های دیگر استفاده کرد.

مرحله دوم: اتصالات فن را بررسی کنید

همان طور که در بخش‌های بالایی توضیح دادیم، فن مسئول بیرون بردن هوای گرم و داخل کردن هوای خنک به داخل کیس است. پس باید جایی آن را وصل کنید که راهی برای رد و بدل کردن هوا داشته باشد.

فن‌ها در یک جهت مشخص هوا را به بیرون هدایت می‌کنند. این جهت بر روی بدنه فن مشخص شده است. مطمئن شوید که جهت درست فن را پیدا کرده و درست در جای خود قرار می‌دهید. اگر می‌خواهید فن‌های دگیری هم نصب کنید، پس ی تونل هوایی ایجاد کنید. شاید فکر کنید تونل هوایی چطور ایجاد می‌شود. تنها بسته به محل فن‌هایی است که جایگذاری می‌کنید. تونل هوا باید به طوری باشد که یکی از فن‌ها هوا را به داخل کیس می‌کشد. اما بقیه فن‌های شما باید هوا را به خارج منتقل کنند. در این صورت همیشه هوای خنک، تمیز و مطبوعی درون کیس درجریان خواهد بود.

یکی یکی فن‌ها را جلوی دریچه مخصوص خود قرار داده و تنظیم کنید. فن به کمک شیارهایی در کیس قرار گرفته و با پیچ باید آن را محکم کنید. البته فن باید حتما با دریچه تراز بوده و درست رو به روی هم قرار بگیرند.

اکنون وقت وصل کردن فن به کیس رسیده است. هر فن سوکت‌های مربوط به برق خود را دارد. این سوکت‌ها را پیدا کرده و به منبع تغذیه وصل کنید. به یاد داشته باشید که منبع تغذیه باید جای خالی برای این سوکت‌ها داشته باشد.

حالا وقت آن رسیده که فن‌هایی که وصل کردید را از نظر کارایی بررسی کنید. برای این کار باید اول کیس را ببندید و سپس به آرامی آن را برق متصل کنید. اگر دکمه پاور را فشار دهید، کیس و فن‌هایش روشن خواهند شد. درصورتی که فن‌ها به مادربرد وصل شوند، از طریق بایوس می‌توانید عملکرد فن‌ها را بررسی کنید.

سخن آخر دنیای امروز دنیای دانش و درک فناوری‌های مختلف است. کیس کامپیوتر جزو مهم‌ترین اجزایی است که اسمبل کردن آن کار ساده‌ای نیست اما می‌توانید با چند روش ساده تعبیه کردن قطعات ساده را تمرین کنید. به همین دلیل در این مطلب در خصوص این موضوع که چگونه فن را به کیس وصل کنیم، صحبت کردیم. فن‌ها یا خنک کننده‌های داخلی کیس انواع مختلفی دارند. روش نصب آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. اگر به دنبال تهیه فن کیس کامپیوتر در انواع مد‌ل‌ها و قیمت‌ها هستید، می‌توانید سری به فروشگاه آنلاین Behzood بزنید. انواع فن‌های مختلف و نحوه خرید آن‌ها را در بهزود مشاهده کنید.

adminwebsite

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0