تفاوت آداپتور و شارژر

دسته بندی :دسته‌بندی نشده 3 آبان 1400 adminwebsite 497
تفاوت آداپتور و شارژر

تفاوت آداپتور و شارژر

الکتریسیته، با وجود جزئیات بی‌شماری در دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی و کارکرد آنان، می‌تواند گیج‌کننده ظاهر شود. وجود این جزئیات همچنین باعث می‌شود تا تمیز دادن دستگاه‌ها و کارکردشان در موارد مشابه، سخت باشد. از جمله‌ی این موارد، تفاوت آداپتور و شارژر بوده که با وجود اهداف مشابه، ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

افراد زیادی از انواع آداپتور و شارژرها استفاده می‌کنند و حالا سوال اینجاست که فرق این دو چیست؟ دانستن تفاوت این دو راهی مناسب برای استفاده‌ی مطمئن و ایمن از آنهاست. تفاوت اصلی بین شارژر و آداپتور از اهداف آن‌ها نشات می‌گیرد. شارژر دستگاهی الکترونیکی است که به‌طور ویژه برای شارژ یک دستگاه قابل‌شارژ طراحی شده است. این درحالی است که آداپتور دستگاهی التکترونیکی است که برای تغذیه (و نه لزوما شارژ) دستگاه‌های الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، دستگاه‌های پخش موسیقی و فن‌ها طراحی شده است. از تفاوت آداپتور و شارژر همچنین می‌توان به تفاوت‌های ظاهری آنها اشاره کرد. آداپتورها بعضا دارای کلیدهایی برای تغییر ولتاژ خروجی و ابعاد بزرگتر می‌باشند.

در ادامه‌ی این مقاله به مقایسه دیگر تفاوت‌های آنان پرداخته و مطمئن می‌شویم که شما از گزینه‌ای مناسب برای تغذیه و شارژ دستگاه خود استفاده می‌کنید.

02166738296 برای خرید آداپتور با ما در تماس باشید

آداپتور

آداپتور (adapter) که معادل فارسی آن مبدل برق است، یک نوع منبع تغذیه بوده که دو نوع اصلی را شامل می‌شود. این وسیله جریان با ولتاژ بالا و متناوب برق را به جریان مستقیم (یا بدون تغییر) با ولتاژ پایین جهت استفاده در دستگاه‌های حساس الکترونیکی تبدیل می‌کند. البته آداپتورهای متناوب، برای استفاده‌هایی متفاوت همانند تغییر ولتاژ مرسوم‌اند، که این نیز تفاوت‌ آداپتور و شارژر است، زیرا شارژرها خروجی متناوب ندارند.

آداپتورهای جریان متناوب، منبع تغذیه داخلی ندارند و برای تامین انرژی دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مبدل‌ها معمولا شارژرها را شارژ می‌کند، درحالیکه شارژرها لوازم الکترونیکی مانند موبایل و لپتاپ‌ها را شارژ می‌کنند.

طراحی آداپتورها معمولا طوری است که می‌توانند در دستگاه‌های الکترونیکی به‌طور همزمان برای تغذیه دستگاه و شارژ آن به‌ کار گرفته شوند. لپ‌تاپ‌ها حیت دریافت انرژی مورد نیاز خود از آداپتور، بخشی از آن را نیز به شارژ باتری اختصاص می‌دهند. از مزایای آداپتورها، امکان تغییر ولتاژ بر حسب نیاز کاربر است. بدین جهت، می‌توان از یک آداپتور برای تغذیه‌ی دستگاه‌های مختلف با ولتاژهای گوناگون استفاده کرد.

مدار داخلی آداپتورها چگونه است؟

از آداپتورها برای تبدیل جریان متناوب برق به جریان مستقیم برق یا جریان متناوب با ولتاژ دیگری استفاده می‌شود. اصولا آداپتورها در ساختار خود یک مدار داخلی تبدیل جریان متناوب به مستقیم، ترانسفورماتور (ترنسفورمر) برای تبدیل ولتاژ بالا به پایین، تبدیل امواج و مهار جریان الکتریکی و فیلترینگ را دارا هستند.

برای فهم بهتر چگونگی کارکرد و تفاوت آداپتور و شارژر، عملکرد آداپتورهای AC را به‌عنوان نمونه بررسی می‌کنیم. به طور خلاصه، یک آداپتور AC  جریان‌های الکتریکی دریافتی برق را به جریان متناوب کوچکتری تبدیل می‌کند که دستگاه الکترونیکی می‌تواند از آن استفاده کند.

داخل آداپتور AC دو سیم‌پیچ وجود دارد که هر کدام دور یک هسته‌ی آهنی می پیچند. سیم پیچ اول، جریان متناوب 220 ولتی را دریافت می‌کند که به پریز برق متصل است و یک میدان الکتریکی در هسته‌ی آهنی ایجاد می کند. در سیم‌پیچ دوم، میدان الکتریکی تازه ایجادشده به یک جریان الکتریکی متناوب کوچکتر تبدیل می‌شود. اندازه‌گیری جریان متناوب حاصل به تعداد پیچش‌های سیم‌پیچ دوم نسبت به تعداد سیم‌پیچ اول بستگی دارد. اگر سیم‌پیچ دوم نصف اولی باشد، جریان متناوب خروجی نیمی از جریانی ورودی به آداپتور AC خواهد بود. بنابراین، اگر روی سیم‌پیچ اول 100 سیم وجود داشته باشد، سیم‌پیچ دوم تنها 50 سیم خواهد داشت. وسایل الکترونیکی که با باتری کار می‌کنند و قابلیت اتصال به برق را دارند، از آداپتورهای متناوب برای تبدیل جریان متناوب به مستقیم استفاده می‌کنند. در داخل این آداپتورها (AC/DC)، پشت دو سیم‌پیچ و هسته‌ی آهنی، دو دیود لاستیکی پیچیده شده است. این دیودهای لاستیکی با اجازه عبور به جریان‌ متناوب تنها در یک جهت، آن‌ را به جریان مستقیم تبدیل می‌کنند. تفاوت آداپتور و شارژر AC/DC در ادامه روشن خواهد شد.

شارژر

شارژرها از جمله پرکاربردترین لوازم الکترونیکی‌اند و افراد از شارژرها بطور روزانه برای پاسخ به طیف وسیعی از نیازهای خود استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولا برای تهیه انرژی چراغ‌قوه، تلفن‌همراه، هدفون و هندزفری‌های بلوتوثی، و هرچه که به‌طور غیرمستقیم از برق برای کارکرد خود بهره می‌برند، استفاده می‌شود.

شارژرها، با وجود شباهت‌های بسیار با آداپتورها، در عمل، کارکرد و اهداف متفاوتی با آنها دارند. عموما شارژرها برای تامین انرژی وسایل الکترونیکی بطور مستقیم طراحی نشده‌اند، بلکه با شارژ باتری دستگاه‌ها آنها را تغذیه می‌کنند.  در خصوص عملکرد شارژرها، می‌توان گفت که آنها شباهت قابل‌توجهی با آداپتورهای نوع AC/DC دارند. وجود سیم‌پیچ‌های اولیه و ثانویه و همچنین دیودهای لاستیکی برای تغییر اندازه و نوع ولتاژ در شارژرها ضروری است. با این وجود، تفاوت آداپتور و شارژر در این مرحله نمایانگر می‌شود، زیرا شارژرها برای تولید جریان مناسب شارژ، راه درازتری در پیش دارند. جریان در شارژر پس از طی این مراحل، با عبور از خازن‌ها و تتظیم‌کننده‌های ولتاژ، مناسب شارژ و مشارکت در فرآیندهای شیمیایی آن خواهد شد.

تفاوت آداپتور و شارژر هنگام استفاده

از لحاظ ظاهری به نظر میرسد که آداپتورها و شارژرها کاری یکسان انجام می‌دهند، اما در واقعیت، فعالیتشان متفاوت است. همان طور که‌ گفتیم، آداپتورها ابزاری هستند که کمک میکنند تا شارژر، شارژ شود؛ آن‌ها انرژی الکتریسیته را محدود و کنترل می‌کنند و به نوعی دیگر تبدیل میکنند.

یک تفاوت آداپتور و شارژر کاربرد آنها در شرایط مختلف است. وقتی شما به کشورهای دیگر سفر می‌کنید، از آداپتور‌ها برای شارژ کردن لوازم برقی خود استفاده می‌کنید. آداپتورها جریان متناوب الکتریسیته‌ را به جریان مستقیم تبدیل کرده AC) به DC)، و آن را پیش از استفاده از شارژر به جریان موردنظر می‌رسانند. این مبدل‌ها می‌توانند به شارژرها کمک کنند که برق و جریان الکتریسیته به صورت مستقیم به لوازم نرسد و انرژی بیش از اندازه صدمه‌ای به لوازم الکترونیکی وارد نکند. به احتمال زیاد، شما نیز مانند اکثر مردم هم شارژر و هم آداپتور را در خانه‌ دارید و از آن‌ها استفاده می‌کنید. پیش از به‌کار بردن آداپتور یا شارژر خود، اطمینان حاصل کنید که از آن‌ها بدون داستن اطلاعات کافی استفاده نمی‌کنید. این اطلاعات شامل قوانین مربوط به ایمنی همانند اطلاع از تفاوت آداپتور و شارژر جهت استفاده ایمن از آنها و سازگاری دستگاه شما با آنهاست.

adminwebsite

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0