چگونه آداپتور را تست کنیم؟

دسته بندی :الکترونیک 6 اردیبهشت 1401 adminwebsite 370
چگونه آداپتور را تست کنیم ؟

به طور کلی آداپتور وسیله ‌ای در نظر گرفته می‌ شود که وظیفه تبدیل ولتاژ برق به منظور کاهش ولتاژ را برعهده دارد. به بیان ساده‌ تر می‌ توان گفت این وسیله در جهت کاهش ولتاژ ورودی عمل می‌ نماید تا شرایط لازم برای استفاده از دستگاه ‌های الکترونیکی برقرار شود. لازم به ذکر است آداپتور عموماً جریان برق متناوب را به ولتاژ مستقیم تغییر داده و برق ورودی کاملاً ایمنی برای وسایل الکترونیکی تامین می ‌نماید؛ به‌ همین دلیل تست جریان آداپتور موضوع مهمی در نظر گرفته می‌ شود؛ زیرا آداپتور در مقایسه با باتری هزینه کمتری را شامل شده و همانند منبع تغذیه عمل می ‌کند؛ به ‌طوری ‌که تحت عنوان منبع تغذیه درونی لوازم الکتریکی شناخته می شود.

روش تست آداپتور

چگونه آداپتور را تست کنیم؟

آداپتور از دو مؤلفه بسیار مهم بهره‌ مند می ‌باشد که ولتاژ خروجی و شدت جریان، مؤلفه‌ های اصلی این محصول در نظر گرفته می‌ شوند. به ‌طور کلی آداپتور انواع مختلفی را شامل شده و می ‌تواند از 3 تا 48 ولت، و از جریان 300 میلی‌ آمپر تا 50 آمپر را در بر بگیرد؛ به‌ همین دلیل در تبدیل جریان متناوب برق شهری با ولتاژ بالا به جریان مستقیم با ولتاژ پائین به بهترین شکل ممکن عمل می ‌کند. در نظر داشته باشید رایج ترین روش برای تست جریان آداپتور استفاده از مولتی متر می باشد؛ بنابراین به شما توصیه می ‌کنیم برای تست ولتاژ خروجی آداپتور حتما استفاده از مولتی متر در اولویت خود قرار دهید؛ زیرا عملکرد نادرست منبع تغذیه، روشن نشدن دستگاه را به همراه دارد. به بیان ساده ‌تر می ‌توان گفت منبع تعذیه AC_DC وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی از ورودی خط AC را برعهده دارد تا خروجی DC را بدون هیچ‌ گونه نویز ارائه دهد؛ بنابراین احتمال آسیب به دستگاه، مخصوصا باتری و منبع تغذیه تا حد قابل ‌توجهی کاهش می ‌یابد

چگونه آداپتور را تست کنیم؟

لازم به ذکر است به ‌منظور اندازه‌ گیری ولتاژ خروجی آداپتور باید مولتی متر را بر روی 20 dc ولت تنظیم کنید. سپس با قرار دادن سیم مشکی مولتی متر بر روی بدنه فلزی یا زمین، به گذاشتن سیم قرمز در داخل سوکت اقدام نمایید تا درنهایت ولتاژ آداپتور اندازه‌ گیری شود. توجه فرمایید مقدار اندازه ‌گیری شده باید با اندازه ولتاژی که بر روی برچسب آداپتور درج می شود، برابر باشد. در نظر داشته باشید شما می توانید برای تست جریان سایر دستگاه‌ ها همچون آداپتور شارژر موبایل، آداپتور مودم، آداپتورهای پرینتر و اسکنر به سایت اینترنتی بهزود مراجعه کرده و از نحوه اندازه‌ گیری جریان و خرابی آداپتور مانیتور نیز مطلع شوید.

تست جریان آداپتور:

اولین روش ساده برای تست جریان آداپتور، دقت به چراغ محصول می ‌باشد؛ پس هنگامی‌ که آداپتور به برق اتصال می یابد، باید چراغ ‌های محصول روشن باشند؛ بنابراین بعد از کشیدن آداپتور می ‌توان نتیجه گرفت هر چقدر آداپتور دیرتر خاموش شود، از خازن های بهتری برخوردار می‌ باشد. لازم به ذکر است شما می ‌توانید برای اطمینان از سالم بودن آداپتور، به تست آداپتور با دستگاه های مخصوص اقدام نمایید. استفاده از دستگاه ACTIVE LOAD این امکان را برقرار می ‌کند که تست جریان آداپتور به حرفه‌ ای‌ ترین شکل ممکن انجام شود اما در نظر داشته باشید انجام این تست در منزل امکان ‌پذیر نمی باشد؛ بنابراین به شما توصیه می ‌کنیم در صورت نیاز به تست تخصصی حتما به سایت بهزود مراجعه کرده و از راهنمایی ‌های لازم بهره‌ مند شوید. توجه فرمایید جریان متناوب AC در تمام دنیا توسط برق فعالیت می ‌کند اما اتصالات برق و شدت جریان مرتبط با برق در بین کشورهای مختلف متفاوت می‌ باشد؛ به‌ طوری که استفاده از یک آداپتور نامناسب و بی ‌کیفیت می‌ تواند در آسیب ‌رساندن به تجهیزات الکتریکی نقش مؤثری ایفا کند؛ بنابراین تست جریان آداپتور باید در اولویت قرار بگیرد.

از کجا بفهمیم شارژر و آداپتور لپ ‌تاپ خراب است؟

همان‌ طور که قبلاً ذکر کردیم آداپتورهای تغذیه‌ AC یا DC و باتری ‌های لپ ‌تاپ عموماً با ولتاژ برق ورودی AC 220 ولت کار می کنند؛ به ‌طوری ‌که این ولتاژ تحت عنوان بالاترین ولتاژ برق در نظر گرفته می ‌شود. در اصل آداپتورهای تغذیه ‌ای به دریافت این ولتاژ اقدام کرده و تمام تلاش خود را به کار می‌ گیرند تا ولتاژ مورد نظر را به پایین ‌ترین سطح مورد نیاز برای لپ ‌تاپ تبدیل کنند؛ به‌ طوری ‌که با انجام این عمل توان مورد نیاز برای لپ‌ تاپ و شارژر باتری فراهم‌ می‌ شود. با توجه به توضیحات ذکر شده می توان نتیجه گرفت تست جریان آداپتور موضوع بسیار با اهمیتی به شمار می ‌آید؛ زیرا با انجام این تست خرابی شارژر و آداپتور لپ ‌تاپ به ‌راحتی قابل‌ تشخیص می ‌باشد.

زمانی‌ که آداپتور توسط مولتی متر مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر آداپتور بر فرض مثال بر اساس 19 ولت تست شود، در صورت نمایش عدد 19/5 توسط مولتی متر می ‌توان سالم بودن آداپتور را نتیجه گرفت. اما اگر بنا به هر دلیلی عدد 0 و یا عدد 25 نمایش داده شود، می ‌توان به خرابی آداپتور و شارژر لپ‌ تاپ پی ‌برد.

لازم به ذکر است دومین روش برای اطلاع از خرابی آداپتور لپ‌ تاپ به شرح زیر می ‌باشد:

ابتدا پیش ‌از شروع هر کاری به بررسی کابل برق اقدام نمایید تا از سلامتی فیزیکی کابل اطمینان حاصل کنید. توجه فرمایید در برخی از موارد این امکان وجود دارد سیم ‌های درون کابل به قطعی یا پارگی دچار شوند؛ بنابراین می‌ توان گفت علت خرابی اغلب آداپتورها کشیدگی یا فشار در ناحیه اتصال به دو شاخه در نظر گرفته می‌ شود که عموماً به ‌راحتی قابل ‌تشخیص نمی‌ باشد. به ‌طور کلی پوسیدگی روکش آداپتور عموماً در دو انتهای کابل که از آداپتور به کانکتور و از کانکتور به لب تاپ اتصال می ‌یابد، رخ می ‌دهد؛ بنابراین اگر پوسیدگی آداپتور به‌ حدی باشد که سیم‌ های درون آن به‌ راحتی قابل مشاهده باشد؛ به شما توصیه می ‌کنیم دیگر از آداپتور استفاده نکنید؛ زیرا به خرابی دچار شده و عملکرد مناسبی از خود نشان نمی ‌دهد.

02166738296 برای خرید آداپتور با ما در تماس باشید

لینک به صفحه خرید آداپتور
adminwebsite

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0