روش تعمیر فن کامپیوتر

دسته بندی :الکترونیک 29 خرداد 1401 adminwebsite 316
روش تعمیر فن کامپیوتر

روش تعمیر فن کامپیوتر

فن، یکی از از مهمترین و اصلی ترین اجزای کامپیوتر می باشد که این وسیله برای ادامه دادن کار خود، به آن نیاز دارد.

چنانچه اختلالی در فن اتفاق بیفتد و یا به طور کلی عملکرد آن قطع شود، ادامه کار کامپیوتر به مشکل خواهد خورد.

در نتیجه باید در صورت بروز مشکل، آن را به سرعت تعمیر کنید. حتما متوجه شده اید کامپیوتر ها بعد از مدتی داغ می‌شوند و به جهت اینکه این داغی زیاد نشود و به قطعات دیگر آسیبی  نرسد، از فن برای خنک کردن دستگاه استفاده می شود.

زمانی که بعد از مدتی که با دستگاه کار کرده‌اید، به کیس آن دست بزنید، قطعاً یا گرم شده است  و یا داغی آن را احساس می کنید.

زمانی که ساعت ها مشغول کار با کامپیوتر باشید، ممکن است قطعه بسیار داغ کند که در این زمان باید دستگاه استراحت بدهید و برای مدتی آن را خاموش کنید. در مواقعی نیز این گرم شدن غیر طبیعی بوده و به دلیل خرابی فن کامپیوتر می باشد.

به هیچ وجه در صورت بروز چنین اختلالاتی، به کار با دستگاه ادامه ندهید و حتما برای تعمیر آن اقدام نمایید.  در این مقاله روش تعمیر فن کامپیوتر را برایتان بازگو کرده ایم.

فن چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از اینکه به  توضیح روش تعمیر فن کامپیوتر  بپردازیم، بهتر است با این قطعه و انواع کارکرد آشنا شویم و بعد با دانستن کارایی آن، به سراغ روش تعمیر و درست کردن فن برویم.  در حقیقت فن، به یک قطعه الکترونیکی گفته می شود که کارکرد آن خنک نگه داشتن مدار ها و قطعات دیگر کامپیوتر می باشد.

وجود آن در این دستگاه بسیار ضروری بوده و برای حفظ عملکرد سایر قطعات لازم است. خوب است بدانید که قطعات کامپیوتر  هنگام کار از خود گرما تولید کرده و در صورت کار کردن زیاد با کامپیوتر، این گرما بیشتر می شود. تا حدی که می تواند به داغی و حتی آسیب رسیدن به قطعات دیگر منجر شود.

در برخی مواقع نیز به دلیل ذوب شدن لحیم و یا آسیب دیدن مدار، کامپیوتر از کار خواهد افتاد. زمانی که فن به درستی کار کند، سیستم را  خنک کرده و خراب شدن آن جلوگیری  خواهد کرد.

همانطور که  وجود آن می‌تواند سلامت  اجزای دیگر دستگاه را تضمین کند، خراب شدن و یا از کار افتادن فن نیز به آسیب جدی و حتی خراب شدن دستگاه خط خواهد شد.

حالا که اهمیت و جایگاه این قطعه را دانستید، خوب است بگوییم که بسیاری از افرادی که به صورت حرفه ای با کامپیوتر کار می کنند و یا یک سیستم قوی احتیاج دارند ، سعی می‌کنند با به کارگیری فن های قوی، دستگاه خود را سالم نگه دارند و به طول عمر آن اضافه کنند. معمولاً کیس های با کیفیت و به روز، فن های قوی با عملکردی عالی دارند.

تعمیر فن کامپیوتر

تعمیر فن کامپیوتر
تعمیر فن کامپیوتر

 همانطور که گفته  شد، فن قطعه ای است که از سلامت دیگر از اجزای کامپیوتر محافظت می کند و اهمیت زیادی دارد و فن های کامپیوتر عمدتا فن 12 ولت میباشند ، مشکلات مختلفی می توانند به فن صدمه بزنند. یکی از  این موارد، امکان وجود گرد و غبار داخل کامپیوتر می باشد.

معمولاً زمانی که ذرات گرد و غبار روی هم انباشته می شوند، در صورت تمیز نشدن دستگاه هر چند مدت یکبار، پره های فن را مسدود کرده و باعث می‌شود این قطعه به خوبی کار نکند. 

این مشکل چندان پیچیده ای نیست و با جدا کردن فن و تمیز کردن آن با استفاده از یک اسپری هوا، می توانید مشکل را برطرف کنید

در مواردی نیز فن سی پی یو در کامپیوتر صدا می دهد و این خبر از یک اختلال خواهد بود.

در این صورت، باید فن را جدا کرده و برچسب آن را بردارید. با ریختن یک قطره روغن در آن این صدااز بین خواهد رفت. فراموش نکنید که از روغنی با ویسکوزیته بالا استفاده کنید.

مشکل دیگری که می‌تواند باعث اختلال و یا از کار افتادن فن شود، مشکل در بایوس می باشد. این قطعه، فن را کنترل می کند و اگر در تنظیمات آن مشکلی پیش بیاید، باید با تنظیم مجدد بایوس کامپیوتر، این مشکل را برطرف کنید برای این کار باید مراحل زیر را به دقت و پشت سر هم انجام دهید.

ابتدا کامپیوتر را خاموش کنید

 بعد دکمه پاور را فشار داده و بلافاصله دکمه f2 را بزنید.

حالا وارد تنظیمات بیوس  شوید و دکمه f9  را فشار دهید.

 در این حالت بیوس  ریست شده و بعد با فشار دادن دکمه f10 و esc به مرحله بعد بروید.

در آخر مراحل ذخیره و خروج را زده و صبر کنید تا دستگاه ری استارت شود.

علاوه بر تمامی مشکلات ذکر شده، در صورتی که فن بشکند و یا دچار سوختگی شود، باید آن را تعویض کنید. مشکل دیگر از کار افتادن مادربرد آن می باشد که در این صورت باید به یک تعمیرکار مراجعه کرده و مادربرد آن را عوض کنید.

adminwebsite

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0