روش نصب دوربین مدار بسته

دسته بندی :الکترونیک 29 بهمن 1401 adminwebsite 175
روش نصب دوربین مدار بسته

روش نصب انواع دوربین های مدار بسته چگونه است؟ دوربین های مدار بسته (closet circuit television ) که به اختصار cctv نیز نامیده می شوند، در واقع به دوربین هایی ثابت گفته می شود که در یک محل قرار می گیرند و تصاویر را به یک و یا چندین محل ارسال می کنند. اغلب دوربین های مدار بسته برای حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت کارایی دارند. در ادامه این مقاله از وبسایت بهزود قصد داریم به جزئیات روش نصب دوربین مدار بسته بپردازیم.

روش نصب دوربین مدار بسته

انواع دوربین های مدار بسته

دوربین های مدار بسته در انواع مدل ها طراحی و تولید می شوند که هر یک وابسته به ویژگی هایی که دارند، در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. همینطور برای نصب هر یک از دوربین های مدار بسته متناسب با نوع کارکردی که دارد، از تجهیزات متنوعی استفاده می گردد که وابسته به نوع عملیات نظارتی که انجام می شود، متغیر است.

در حالت کلی برای نصب انواع دوربین های مدار بسته به انواع تجهیزات شامل دوربین های مخصوص، دستگاه سرور مرکزی (dvr)، نرم افزارهای مخصوص نظارت از طریق شبکه، سوکت های اتصالی BNC برای دسته ای از دوربین های آنالوگ، کابل های ارتباطی و … نیاز است.

انواع دوربین های مدار بسته در دسته بندی آن ها بر اساس نوع سیگنال، موارد زیر هستند :

  • دوربین های مدار بسته آنالوگ
  • دوربین های مدار بسته دیجیتال تحت شبكه (آی پی دوربین)
  • دوربین های مدار بسته دو منظوره

کاربرد اصلی هر یک از انواع دوربین های مدار بسته، در سیستم های حفاظتی می باشد. اما لازم است اشاره کنیم که کاربرد این دسته از دوربین ها به سیستم های حفاظتی محدود نمی شود و در زمینه های مختلف برای کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی و تصویر برداری نامحسوس نیز کارایی دارند.

نکات مهم در نصب دوربین مدار بسته

نکات مهم در نصب دوربین مدار بسته

ایجاد حفره در دیوار ها جهت سیم کشی برای نصب دوربین های مدار بسته، برای اغلب افراد چالش برانگیز است. اما خوشبختانه در انواع روش نصب دوربین های مدار بسته می توان از تجهیزات دیگری شامل داکت، لوله، سینی کابل و … استفاده کرد. یا با عبور سیم از سقف های کاذب، کناف، دوپوش، زیر نما و یا زیر زمین، سیم کشی ها را به طور کامل از دید مخفی نمود.

برخی از سیستم های امنیتی دوربین مدار بسته به طور کلی در پکیج های بی سیم ارائه می شوند که این موصوع منجر به سهولت نصب دوربین های مدار بسته در مکان های کوچک می گردد. توصیه می شود در نصب دوربین های مدار بسته به نکات مهم شامل موارد زیر توجه شود:

  • انتخاب برترین دوربین ها متناسب با نور و فضای محیط
  • رعایت نکات ایمنی فنی در زمان نصب
  • انتخاب بهترین موقعیت ها جهت پوشش بهتر و کامل تر تصاویر
  • استفاده از بهترین روش نصب دوربین مدار بسته برای ایجاد نمای ظاهری بهتر
  • رعایت نکات ایمنی سیستم در برابر سرقت و یا آسیب

برای نصب انواع دوربین های مدار بسته به برخی تجهیزات شامل موارد زیر نیاز است :

  • دوربین مدار بسته به تعداد نیاز
  • دستگاه DVR
  • هارد دیسک جهت ذخیره سازی تصاویر و فیلم های ضبط شده
  • آداپتور 12 ولت
  • کابل مخصوص برای دوربین های مدار بسته
  • فیش  BNC

روش نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

روش نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین های مدار بسته آنالوگ، از دوربین های نسل ابتدایی هستند که برای دریافت و ارسال اطلاعت شامل صدا و تصویر، از امواج آنالوگ استفاده می کنند. صدا و تصویر در این دسته از دوربین ها، با استفاده از یک کابل دو رشته ای جداگانه، منتقل می گردد. هدف از استفاده از یک رشته از سیم ها، جلوگیری از ایجاد نویز بر سیم اصلی است. در ادامه به مراحل نصب دوربین مدار بسته آنالوگ پرداخته ایم.

انتخاب مکان نصب دوربین مدار بسته

از اولین اقدامات در روش نصب دوربین مدار بسته آنالوگ، انتخاب مکان نصب دوربین مدار بسته می باشد. در واقع شما باید به عنوان نصاب دوربین مدار بسته، با ارزیابی محیط، بهترین مکان برای نصب دوربین مدار بسته را پیدا کنید. در صورتی که در این زمینه تجربه ندارید، حتما از یک کارشناس باتجربه کمک بگیرید تا بتوانید دوربین را در قسمتی قرار دهید که بخش بسیاری از محیط را پوشش دهد.

برای مشخص کردن محل مناسب برای نصب دوربین مدار بسته، لازم است که زوایای گوناگون محیط بررسی گردد. در این زمینه لازم است که زوایه تابش نور و همینطور فاصله ها مورد بررسی قرار بگیرد. در حقیقت باید محلی برای نصب دوربین مدار بسته در نظر گرفته شود که امکان ثبت تصاویر با بالاترین کیفیت وجود داشته باشد، ضمن اینکه محدوده مورد نظر پوشش داده شود.

بهتر است که مکان نصب دوربین مدار بسته، به سمت نور خورشید نباشد. همینطور در مقابل پوشش های گوناگون گیاهی و یا مصنوعی قرار نگرفته باشد. دوربین هایی که در فضای باز نصب می شوند، باید در زیر سایبان قرار بگیرند تا اینگونه هیچ کدام از کابل های دوربین دیده نشود. رعایت این موضوعات منجر به طول عمر بیشتر دوربین خواهد شد، ضمن اینکه شرایط بهتر برای ضبط تصاویر با کیفیت بالا نیز فراهم می شود.

از بهترین مکان ها برای نصب دوربین مدار بسته، کوچه و خیابان مکان مورد نظر، پارکینگ خودرو، پنجره های رو به خیابان، راه پله ها، فضای باز در داخل خانه، درب جلویی و پشتی خانه، ایوان و … هستند.

کابل کشی و نصب تجهیزات دوربین مدار بسته

جهت نصب دوربین های مدار بسته، حداقل به دو کابل نیاز است. کابل اول، کابلی تحت عنوان RG- 58 می باشد که از نظر ظاهری مشابه با کابل های کواکسیال آنتن های خانگی است و کابل دوم، کابل برق می باشد. در این روش نصب دوربین مدار بسته، دوربین از طریق کابل کواکسیال، اطلاعات را به دستگاه DVR مرکزی ارسال می کند. برای اتصال کابل کواکسیال از سوکت BNC استفاده می گردد.

در روش نصب دوربین مدار بسته و همینطور در زمان کابل کشی برای دوربین مدار بسته آنالوگ، لازم است دو کابل که از یکدیگر مجزا هستند از DVR تا محل نصب دوربین، کشیده شوند. کابل اول تحت عنوان کابل تصویر، همانطور که از نامش مشخص است، تصاویر را از دوربین به دستگاه DVR انتقال می دهد. کابل دوم تحت عنوان کابل برق، از یک طرف به دوربین و از طرف دیگر به منبع تغذیه DC متصل می گردد.

برای نصب دستگاه DVR بایستی که نقطه امنی در نظر گرفته شود؛ البته اگر از چندین دوربین مدار بسته استفاده می کنید، لازم است که دستگاه DVR در نقطه ای قرار بگیرد که از تمامی دوربین ها به یک فاصله قرار داشته باشد.

در برخی موارد، برای تامین برق دوربین های مدار بسته از آداپتور استفاده می شود. در اینصورت بایستی که برق 220 ولتی توسط کابل به آداپتور دوربین مدار بسته 12 ولتی متصل شده و در نهایت به دوربین مدار بسته متصل گردد.

روش های برق رسانی در روش نصب دوربین های مدار بسته

از دیگر موضوعات مهم در روش نصب دوربین های مدار بسته، برق رسانی به دوربین های مدار بسته آنالوگ است. در برق رسانی به دوربین ها، یا باید از پاور مرکزی و یا ترانس های کم آمپر جداگانه برای برق رسانی به هر دوربین استفاده شود.

برق رسانی به دوربین های مدار بسته یا به وسیله کابل ترکیبی و یا کابل برق مجزا صورت می گیرد. در نظر داشته باشید که توان خروجی منبع تغذیه دوربین باید با توجه به آمپر مصرفی کل سیستم یا دوربین مورد نظر انتخاب شود.

روش های برق رسانی در روش نصب دوربین های مدار بسته

قرار دادن سیم ها درون لوله، داکت، ترانک یا زیر دیوار

برای اینکه ظاهر یک سیستم نظارتی، حرفه ای به نظر برسد، بهتر است که کابل ها به صورت مخفی، کار شوند. توصیه می کنیم که پیش از شروع سیم کشی، ابتدا نقشه دیوارها، محل عبور لوله ها و کابل ها را تهیه نمایید.

در روش نصب دوربین مدار بسته جهت ثابت کردن دوربین های مدار بسته و عبور دادن کابل ها، بهتر است که دیوار سوراخ کاری شده و سپس کابل ها از بین دیوار ها به سمت دستگاه DVR هدایت شوند.

البته در صورتی که کارفرما مایل به سوراخ کردن دیوار ها نباشد، امکان منگنه کردن کابل ها به دیوارها و قرنیزها و یا استفاده از داکت برای پنهان کردن آن ها نیز وجود دارد.

اتصال کابل هر دوربین مدار بسته به یک ورودی دستگاه  DVRدر روش نصب دوربین مدار بسته از ویژگی های دستگاه DVR، مدیریت چند دوربین مدار بسته به صورت همزمان است. به طوری که شما می توانید با استفاده از یک دستگاه DVR تصاویر چندین دوربین مدار بسته را ضبط کنید. البته در صورتی که از نمایشگر استفاده کنید، می توانید تصاویر مرتبط به دوربین های مدار بسته را به صورت تک تک و یا به صورت یکجا مشاهده کنید.

روش نصب دوربین مدار بسته دیجیتال تحت شبکه آی پی دار

روش نصب دوربین مدار بسته دیجیتال تحت شبکه آی پی دار

دسته ای دیگر از دوربین های مدار بسته، دوربین های مدار بسته آی پی تحت شبکه هستند. این دسته از دوربین ها بر خلاف دوربین های مدار بسته آنالوگ، برای تحلیل و ارسال اطلاعات شامل تصویر و صدا، از امواج دیجیتال استفاده می کنند. به طوری که این نوع دوربین، در همان ابتدا که تصاویر را دریافت می کند، امواج را دیجیتال می کند.

تمامی مراحل نصب دوربین های مدار بسته آی پی تحت شبکه و یا دوربین های مدار بسته دیجیتال، مشابه با دوربین های آنالوگ می باشد. اما در کابل کشی و نصب تجهیزات این دسته از دوربین ها تفاوتی با نوع آنالوگ وجود دارد.

تجهیزات مورد نیاز برای دوربین مدار بسته آی پی تحت شبکه شامل دوربین، سوئیچ و NVR می باشد. کابل های استفاده شده در روش نصب دوربین مدار بسته آی پی باید از نوع کابل شبکه باشد. به طوری که در زمان کابل کشی در این نوع از دوربین ها، ابتدا باید یک کابل شبکه از هر یک از دوربین های مدار بسته به سمت سوئیچ و سپس کابل دیگری از سمت سوئیچ به طرف NVR کشیده شود. در صورتی که سوئیچ شبکه دوربین مدار بسته از قابلیت POE برخوردار باشد، می توان برای تغذیه دوربین از همان کابلی که بین دوربین و سوئیچ کشیده شده است، استفاده کرد. اما در حالت عادی برای دوربین های آی پی تحت شبکه که دارای سوئیچ های معمولی هستند، مشابه با دوربین مدار بسته آنالوگ، از کابل برقی به صورت مجزا استفاده می گردد.

روش نصب دوربین های مدار بسته دو منظوره

دوربین های مدار بسته دو منظوره، در واقع نوعی از دوربین های آنالوگ می باشند که خروجی شبکه نیز در آن ها تعبیه شده است. بنابراین روش نصب این دسته از دوربین های مدار بسته تفاوتی با دوربین های آنالوگ ندارد و به همان شیوه نصب می گردند.

سخن آخر در هر پروژه ای، از تعداد دوربین های مدار بسته متفاوتی استفاده می شود که دارای حجم سیم کشی متفاوتی هستند. هر چه حجم سیم کشی و تعداد دوربین های مدار بسته بیشتر باشد، زمان نصب و اجرای آن ها نیز طولانی تر خواهد بود. یکی از سولاتی که در روش نصب دوربین مدار بسته وجود دارد، سوال پیرامون مدت زمان اجرای کار است.

adminwebsite

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0